Oestrogeen//Progesteron

Om zwanger te worden heb je een goede, regelmatige cyclus nodig. En voor deze goede en regelmatige cyclus is het belangrijk dat je hormonen in balans zijn. Die zorgen er namelijk voor dat je eitje goed kan rijpen, je baarmoederslijmvlies goed kan opbouwen en de bevruchte eicel goed kan innestelen. Door je cyclus een aantal maanden te monitoren met ovulatietesten krijg je inzicht in hoe jouw cyclus er inhoudelijk uit ziet. Bij het monitoren van je cyclus kun je er bijvoorbeeld achter komen dat je cyclus wel regelmatig is, maar dat je eisprong al heel vroeg of juist heel laat is. Hieronder vind je verschillende oorzaken en oplossingen hiervoor.

Cyclus

Een goede cyclus duurt 26-35 en heeft maandelijks niet meer dan 5 dagen verschil van elkaar. Daarnaast duurt de eerste fase van je cyclus (eerste dag van je menstruatie tot aan dag van je eisprong) het liefst 12 tot 19 dagen, afhankelijk van de duur van je cyclus, en je tweede fase (dag van je eisprong tot aan laatste dag van je cyclus) 12 tot 16 dagen. Deze fase, ook wel de luteale fase genoemd, heb je het liefst zo lang mogelijk. Zo kan het baarmoederslijmvlies goed opbouwen en kan de bevruchte eicel zich goed innestelen.

Mogelijke problemen

Een korte eerste fase

Als je op dag 6 of 7 al een positieve ovulatietest hebt dan heeft je eitje maar weinig tijd om goed te kunnen rijpen. De kwaliteit van de eicel is dan niet heel goed en er is weinig kans dat er een bevruchting plaatsvindt. Slecht slapen, vermoeidheid en/of vitaminetekort kan hier de oorzaak van zijn.

Een korte luteale fase

Als je luteale (tweede) fase korter is dan 11-12 dagen dan is er weinig kans op een goede innesteling. Stress is hier vaak de boosdoener. Voor een goede luteale fase heb je voldoende progesteron nodig. Als je veel stress hebt dan maakt je lichaam cortisol aan, meer dan de progesteron die je nodig hebt. Je lichaam stelt prioriteiten. Het reduceren van stress gaat altijd voor vruchtbaarheid/voortplanting.

Een lange cyclus

Bij een hele lange cyclus, waarbij je pas heel laat of zelfs helemaal geen eisprong hebt, is er vaak sprake van oestrogeendominantie. De balans tussen oestrogeen en progesteron is weg, waardoor de overige hormonen ook niet goed hun werk kunnen doen voor een goede en regelmatige cyclus. Vruchtbaarheidsproblemen zoals PCOS en endometriose zie je vaak bij oestrogeendominantie, maar ook klachten als migraine, PMS en hevig bloedverlies tijdens menstruatie komen vaak voor.

Oplossingen

Voeding

Als je van jezelf weet dat je een hoger vetpercentage hebt dan wat eigenlijk goed voor je zou zijn dan is het verstandig daar iets aan te doen. Oestrogeen zit namelijk opgeslagen in vetweefsel en wordt dus meer zodra je een hoger vetpercentage hebt. Volg geen crashdieet. Als je te snel afvalt komen er ook afvalstoffen vrij die je lichaam niet allemaal kan verwerken.
Ook als je niet te zwaar bent is het goed om te zorgen voor een gezond voedingspatroon. Je hebt voldoende vetten en koolhydraten nodig om zwanger te worden.

Voedingsstoffen die zorgen voor een betere verwerking van oestrogeen:

– Chlorofyl wat je vindt in groene bladgroente, chlorella en spirulina
– Vezels
– Koolsoorten zoals bloemkool, broccoli en boerenkool bevatten DIM. Het helpt je lever de oestrogeen af te breken.

Gezonde darmen

Voor je algehele gezondheid is het belangrijk om goed werkende darmen te hebben en dus net zo belangrijk is het voor je hormonen en vruchtbaarheid. Er zijn heel veel vrouwen die last hebben van buikpijn, obstipatie of darmkrampen. Doordat dit er al zo lang is gaan de meeste dit zien als iets wat bij hen hoort, maar dat klopt zeker niet.

Waarom gezonde darmen belangrijk zijn:

– Gezonde darmen kunnen vezels beter verwerken en vezels zorgen er (indirect) voor dat oestrogeen beter afgebroken wordt.
– Als er schimmels in je darmen zitten (en in andere plekken in je lichaam) dan kunnen ze er voor zorgen dat er teveel progesteron afgebroken wordt.

Buikpijn heb ik al zolang, dat hoort bij mij

Stress

Overmatig of langdurige stress kan je hormonen flink in de war brengen. Stress is er niet alleen van buitenaf. Te weinig slaap, verkeerde voeding of tekorten in vitamine/mineralen geeft ook een stressreactie op je lichaam.

– Zorg voor voldoende rustmomenten
– Doe de dingen die je leuk vindt
– Eet gezond en voedzaam
– Zorg voor voldoende slaap
– Beweeg iedere dag minimaal een half uur
– Weet of je tekorten hebt en of je darmen gezond zijn
– Neem goede aanvullende supplementen

Supplementen

Om je luteale fase wat te verlengen kun je Vitex gebruiken.
DIM is een goed supplement om je cyclus wat meer in balans te krijgen.
Daarnaast zijn vitamine D3 en een goede vitamine B-complex heel belangrijk. Deze zorgen voor een goede balans van je oestrogeen ten opzichte van je progesteron.
Zorg wel dat je eerst overlegt met een professional zodat je zeker weet wat het probleem kan zijn in jouw cyclus voordat je de supplementen gaat gebruiken. Baat het niet dan schaadt het niet, gaat vaak niet op met supplementen!
Let ook op met supplementen als je al in een ziekenhuistraject zit en je hormonen toegediend krijgt. Supplementen kunnen de werking van deze hormonen verstoren.

Linda Reinhardt

Over Linda

Linda Reinhardt is medisch afgestudeerd en gespecialiseerd in fertiliteit. Naast de medische kennis is Linda ervaringsdeskundige in het zwanger worden en heeft met aanpassingen in voeding en leefstijl na 3 jaar medische molen niet alleen 2 kinderen gekregen, ook heeft ze geen last meer van haar eerder gediagnostiseerde PCOS.

Linda helpt vrouwen met een kinderwens door middel van het geven van tips op social media, Webinars en houdt online en in haar praktijk persoonlijke consulten. Linda heeft al veel vrouwen geholpen in het verwezenlijken van hun allergrootste wens; zwanger worden ♡

Delen is lief
Menu