Hormoonbalans

In mijn vorige blog kon je lezen hoe je erachter komt of je hormonen in balans zijn en welke symptomen je kunt hebben als dat niet zo is.
Nu je weet hoe het erbij jou uitziet én wat ervoor kan zorgen dat je niet zo lekker in je vel zit, ga ik je hier 3 tips geven wat je er wel aan kunt doen om je hormonen meer in balans te krijgen.

1. Voeding

Met de juiste voeding kan je er echt voor zorgen dat je hormonen meer in balans komen en je je echt beter gaat voelen.
Het is belangrijk om goed, vers en het liefst biologisch te eten. Om zwanger te worden zijn een aantal dingen met betrekking tot voeding belangrijk:

Om je hormonen in balans te brengen is het goed om je suikerspiegel stabiel te houden. Door 3 maaltijden per dag te eten houd je je suikerspiegel stabiel en geef je je lichaam de kans om energie te sparen die je zo hard nodig hebt om zwanger te worden. Zorg ervoor dat je tijdens de maaltijd dus wel voldoende eet zodat je lichaam voldoende calorieën binnen krijgt en je geen last hebt van honger.

Suikers
Je bloedsuikerspiegel heeft grote invloed op je hormonen. Het is dus van belang deze stabiel te houden om je hormonen in balans te brengen. Een aantal tips om suikerspiegel stabiel te houden:
– Eet zo veel mogelijk vers en onbewerkte voeding. In pakjes en bewerkte voeding zijn vaak al veel suikers toegevoegd.
– Vermijd lightproducten
– Neem voedzame en goed verteerbare maaltijden

Eiwitten
Eiwitten zijn heel belangrijk. Ze zijn de bouwstoffen van je cellen. Zorg dus dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Plantaardige eiwitten zijn gezonder en hebben een beter effect op je vruchtbaarheid dan dierlijke eiwitten. Het is niet zo dat je nu geen dierlijke eiwitten binnen mag krijgen, maar zorg ook voor aanvulling door voldoende noten, boekweit en bonen te eten.

Vetten
Al je lichaamscellen zijn opgebouwd uit vetten. Je hebt dus genoeg vetten nodig om je hormonen in balans te brengen en te houden en ook voor de opbouw van je baarmoederslijmvlies zijn vetten heel belangrijk. Een aantal tips om voldoende vetten binnen te krijgen:
– Voeg een avocado toe aan je smoothie. Het krijgt er een gladde structuur van en je krijgt meteen goede vetten binnen.
– Eet voldoende vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Het liefst 2 keer per week.
– In noten en zaden zitten ook veel goede vetten. Voeg bijvoorbeeld lijnzaad toe aan je
smoothie. Zorg ervoor dat je hele lijnzaad hebt en maal het zelf door je smoothie.
– Eet bij elke maaltijd voldoende vetten. Roer een lepel kokosolie door je havermout, eet in de middag een avocado bij je omelet of op brood en bak ’s avonds in kokosolie.

2. Darmen

Als je darmen niet goed werken dan kan dit leiden tot verschillende problemen in je lichaam. Een van de problemen is dat voedingsstoffen niet goed opgenomen worden en je daardoor een tekort aan vitamine en mineralen kan oplopen.
Een ander probleem is dat het de innesteling in de weg kan zitten.

Een gezonde spijsvertering is dus heel belangrijk om je hormonen in balans te krijgen en te houden. Als je problemen hebt met je spijsvertering kost het je lichaam veel energie om dit op orde te brengen. Deze energie heeft je lichaam harder nodig voor het zwanger worden.

Een aantal tips om je spijsvertering gezond te houden:

– Veel groente, het liefst 500 gram per dag. Een goede manier om veel groente binnen te krijgen is via een smoothie. Drink deze het liefst in de ochtend op een nuchtere maag. Je lichaam neemt dan de beste voedingsstoffen op en het kost weinig energie om deze te verteren.
– Eet zo min mogelijk bewerkte voeding en voeding waar veel suiker in zit.
– Koemelk zorgt voor slijmvorming en is heel lastig te verteren voor je lichaam. Neem zoveel
mogelijk plantaardige producten zoals amandel, haver of rijstmelk.
– Heb je echt veel last van je darmen of je spijsvertering dan kan het helpen om een tijdje
probiotica te slikken.
– Eet zoveel mogelijk warm. Het liefst 2 maaltijden per dag. Je lichaam verteert warm,
gekookte voeding beter dan koud/rauw.

3. Vitamine

Het kan heel goed zijn dat je een tekort hebt aan bepaalde vitamine of mineralen zonder dat je dit weet. Het is dus altijd goed om dit te laten testen. Mocht je een tekort hebben dan kun je dit naast een goede multivitamine nog extra aanvullen.

Zorg ervoor dat je een multivitamine haalt speciaal voor vrouwen die zwanger willen worden. De beste merken vind je in een natuurwinkel. Deze vitamine zijn wellicht iets duurder dan bij een gewone drogist, maar je neemt de vitamine beter op en hebt er dus meer profijt van.

De volgende vitamine zijn belangrijk om zwanger te worden:

– Omega 3
– Vitamine C
– Vitamine D
– Vitamine E
– Foliumzuur (of Folaat)

Kijk altijd goed of deze vitamine en mineralen in je multi zitten en vul zonodig aan.

Als er een tekort is gebleken is het verstandig deze apart nog bij te slikken.

De komende weken komen er nog veel meer onderwerpen aan bod om je hormonen zo goed mogelijk in balans te krijgen.
Wil je meer informatie, een persoonlijk plan of een afspraak maken voor een uitgebreid bloedonderzoek? Vul onderstaand contactformulier in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Linda Reinhardt

Over Linda

Linda Reinhardt is medisch afgestudeerd en gespecialiseerd in fertiliteit. Naast de medische kennis is Linda ervaringsdeskundige in het zwanger worden en heeft met aanpassingen in voeding en leefstijl na 3 jaar medische molen niet alleen 2 kinderen gekregen, ook heeft ze geen last meer van haar eerder gediagnostiseerde PCOS.

Linda helpt vrouwen met een kinderwens door middel van het geven van tips op social media, Webinars en houdt online en in haar praktijk persoonlijke consulten. Linda heeft al veel vrouwen geholpen in het verwezenlijken van hun allergrootste wens; zwanger worden ♡

Delen is lief
Menu