Cyclus

Een goede, regelmatige cyclus is heel belangrijk als je zwanger wilt worden. Maar wat is nu een goede en regelmatige cyclus? Hoe herken je je vruchtbare dagen en hoe lang kan het duren voordat je cyclus weer op gang is nadat je gestopt bent met de anticonceptiepil of spiraal? Antwoord op deze vragen en tips lees je in onderstaande blog.

Stoppen met de anticonceptiepil/spiraal

Veel vrouwen hebben al heel wat jaren hormonen in hun lichaam gehad om een zwangerschap te voorkomen. Al die jaren is je eigen cyclus onderdrukt. Na het stoppen of verwijderen van de anticonceptie kan het dus best een half jaar duren voordat alles weer goed op gang is en je eigen hormonen weer helemaal in balans zijn.

Tips voor na het stoppen met de anticonceptie:

Hou er rekening mee dat je last kunt krijgen van verschillende bijwerkingen zoals:

  • Gevoelige borsten/tepels
  • Stemmingswisselingen
  • Onregelmatige menstruatiecyclus
  • Buikkrampen/obstipatie
  • Puistjes
  • Toename van de normale vaginale afscheiding,
  • Misselijkheid

Dit komt doordat je de hormonen van de pil of spiraal je lichaam uit moeten. Leef dus zo gezond mogelijk, drink minimaal 2 liter water per dag om alle afvalstoffen snel kwijt te raken en zorg voor een goede nachtrust.

Houd wel al je cyclus bij. Zo zie je of er veel verschil zit in de lengte van je cyclus en of deze korter of juist langer wordt. Je weet dan ook of er direct na het stoppen met de anticonceptie een eisprong heeft plaatsgevonden en of je dus eventueel zwanger kan zijn. De bijwerkingen van het stoppen lijken ook op zwangerschapsklachten. Om jezelf dus niet gek te maken is het dus goed om te weten waar je zit in je cyclus en of je eventueel zwanger kan zijn.

(On)regelmatige cyclus

Een regelmatige cyclus is een cyclus tussen de 26 en 35 dagen, waarbij er niet meer dan 4 dagen verschil zit iedere maand.

Houd goed bij wanneer je eisprong is. Veel vrouwen gaan bij een regelmatige cyclus ervan uit dat ze altijd op dezelfde dag ovuleren. Dit hoeft niet zo te zijn en het is zonde als je de maand verspilt doordat je niet zeker weet wanneer je eisprong is. Bij een cyclus van 28 dagen is een eisprong op dag 14 het gunstigst. Zo heeft je eitje voldoende tijd om te rijpen en vervolgens genoeg tijd om in te nestelen.

Wisselt jouw cyclus heel erg, heb je een hele lange of juiste korte cyclus of heb je al een hele vroege eisprong (rond dag 8 van je cyclus) of juist een korte 2e fase hebt (korter dan 10 dagen) dan komt dit waarschijnlijk doordat je hormonen uit balans zijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Daarom is het zo goed om te weten wat er niet klopt zodat je kunt achterhalen wat de oorzaak is en dat gericht kunt aanpakken.

Vruchtbare dagen

Zo kun je je vruchtbare dagen meten:

  1. Aan de hand van je afscheiding kun je zien wanneer je vruchtbare dagen zijn. Beschrijf iedere dag hoe je afscheiding eruit ziet:

– Weinig tot geen afscheiding

– Vochtig en wit

– Plakkerig en helder

Bij de laatste ben je vruchtbaar. Je eisprong komt er dan nog aan dus houd er deze dagen rekening mee.

2. Ovulatietesten. Test iedere dag op hetzelfde tijdstip en begin de eerste keer vroeg in je cyclus met testen zodat je zeker weet dat je het niet mist. Ga door totdat je een positieve ovulatietest hebt.

3. Meet iedere ochtend meteen als je wakker wordt je temperatuur. In de eerste fase van je cyclus (voor je eisprong) is je lichaamstemperatuur 0,2 tot 0,5 graden lager dan is de tweede fase van je cyclus.

Heb je een hele onregelmatige cyclus of merk je dat er andere problemen zijn met je vruchtbaarheid?

Ga dan na wat er zou kunnen zijn. Wanneer zijn deze problemen begonnen? Hoe ziet je voedingspatroon eruit? Heb je veel stress of voel je je niet gelukkig op dit moment? We staan er vaak niet bij stil, maar alles waardoor we ons lichamelijk of emotioneel niet goed voelen heeft invloed op onze vruchtbaarheid. Door zelf al na te gaan wat er bij jou aan de hand is herken je eerder waar het probleem zit zodat je daarmee aan de slag kan gaan.

Linda Reinhardt

Over Linda

Linda Reinhardt is medisch afgestudeerd en gespecialiseerd in fertiliteit. Naast de medische kennis is Linda ervaringsdeskundige in het zwanger worden en heeft met aanpassingen in voeding en leefstijl na 3 jaar medische molen niet alleen 2 kinderen gekregen, ook heeft ze geen last meer van haar eerder gediagnostiseerde PCOS.

Linda helpt vrouwen met een kinderwens door middel van het geven van tips op social media, Webinars en houdt online en in haar praktijk persoonlijke consulten. Linda heeft al veel vrouwen geholpen in het verwezenlijken van hun allergrootste wens; zwanger worden ♡

Delen is lief
Menu