Stress? Deze oefening helpt je meer te genieten van het nu en je stress te verlagen

Zeg jij ook vaak “daar heb ik geen tijd voor”, of als mensen je vragen hoe het met je gaat dat je antwoordt als snel is “druk”. Succesvol zijn of je doel bereiken betekent niet alleen maar keihard werken en nergens (vooral voor jezelf en leuke dingen doen) meer tijd voor hebben.

Stress 

De uitslagen van de bloedtesten liegen er niet om. Heel veel vrouwen (en mannen) die ik zie hebben last van stress. Stress van het overal goed willen doen, zowel zakelijk als privé en de lat te hoog leggen waardoor we onszelf continue teleurstellen. Maar stress kan ook komen door angst. Angst dat als we niet hard genoeg werken we dan niet krijgen wat we willen, angst om wat anderen van ons vinden of angst voor verandering en vast willen houden wat er nu is. Verandering is onvermijdelijk, goede en ook slechte tijden komen en gaan in ons leven en als we daarin mee kunnen gaan in plaats van ons daar tegen te verzetten geeft ruimte en rust en verdwijnt de angst naar de achtergrond.

Mindfulness

Als er rust komt is er minder stress en minder stress zorgt voor meer geluk, verbetert je gezondheid én vruchtbaarheid.

Een goede oefening die ik heb geleerd tijdens een Mindfulnesscursus vind je hieronder.

Alles verandert, maar als je weinig aandacht hebt voor wat er nu gebeurt en je alleen focust op wat er slecht gaat of wat je graag zou willen, zie je de mooie dingen in het nu niet en ben je altijd maar aan het najagen. Zo zie en geniet je niet van het moois wat je nu al hebt bereikt in je leven, want er is altijd iets meer of beter om naar toe te leven.

Schrijf de volgende dingen op:

  • Hoe ziet je leven er op dit moment uit? Wat heb je al bereikt wat je bijvoorbeeld vorig jaar heel graag wilde en wat nu gelukt is.
  • Welke veranderingen zou je nu in je leven willen maken?
  • Wat zijn de punten waar je nu stress van krijgt. Werk? Privé? Is er iets wat je heel graag zou willen, maar niet hebt?
  • Welke stappen moet je ondernemen om je doel te bereiken. Wees zo specifiek mogelijk. Is er iets te verbeteren aan je gezondheid? Bijvoorbeeld meer sporten, iedere dag ontbijten of minder suikers eten? Beschrijf dan naar welke sportschool je zou willen gaan en op welke dagen je hier tijd voor vrij gaat maken in je agenda of welke stappen je nog meer kan zetten om je gezondheid te verbeteren. Of is het op werk? Zou je bijvoorbeeld het liefst minder willen werken om meer tijd voor jezelf te hebben, ga dan uitrekenen of (en met name hoe) dat mogelijk is voor jou.
  • Waar ben je blij mee? Schrijf iedere avond voordat je gaat slapen 3 dingen op waar je blij mee bent geweest die dag.

Alles verandert

Bedenk dat er voor alles een oplossing is, wellicht niet op korte termijn, maar weten welke stappen je zelf kan zetten en weten dat nooit iets voor altijd is, dat alles altijd verandert, geeft rust en vermindert je stress.

Linda Reinhardt

Over Linda

Linda Reinhardt is medisch afgestudeerd en gespecialiseerd in fertiliteit. Naast de medische kennis is Linda ervaringsdeskundige in het zwanger worden en heeft met aanpassingen in voeding en leefstijl na 3 jaar medische molen niet alleen 2 kinderen gekregen, ook heeft ze geen last meer van haar eerder gediagnostiseerde PCOS.

Linda helpt vrouwen met een kinderwens door middel van het geven van tips op social media, Webinars en houdt online en in haar praktijk persoonlijke consulten. Linda heeft al veel vrouwen geholpen in het verwezenlijken van hun allergrootste wens; zwanger worden ♡

Delen is lief
Menu