Oestrogeendominantie

Oestrogeen is een van de belangrijkste vrouwelijke hormonen. Het beschermt je onder andere tegen hart- en vaatziekte, zorgt voor een goede menstruele cyclus en het versterkt je afweer. Het is wel belangrijk dat je hormonen in balans zijn.

Een te hoog oestrogeen ten opzichte van je progesteron, oestrogeendominantie, kan namelijk leiden tot hormonale problemen zoals:

  • Hoofdpijn(migraine)
  • Stemmingswisselingen
  • Minder zin in seks
  • Aankomen (en moeilijk kunnen afvallen)
  • Vruchtbaarheidsproblemen, zoals endometriose en zware menstruaties.

Gelukkig kan je er zelf ook iets aan doen om de verhouding tussen Oestrogeen en Progesteron in balans te krijgen en te houden.

Voeding en gewicht

Oestrogenen worden gemaakt op basis van cholesterol en zitten voornamelijk opgeslagen in vet in ons lichaam. Hoe meer oestrogenen, hoe meer je zal aankomen en hoe moeilijker het ook is om af te vallen.

  • Drink het liefst 2 liter water en (kruiden)thee per dag.
  • Eet 500 gram groente per dag
  • Zorg voor voldoende vezels
  • Eet gezond, vers en zo min mogelijk suikers
  • Hoewel oestrogeen opgeslagen zit in vetweefsel is het niet de bedoeling om geen vetten meer te eten. Zorg voor een goede en voldoende (gezonde) vetinname.

Goede balans tussen Omega 3 en 6:

  • Lijnzaad
  • Walnoten
  • Chiazaad
  • Vette vis
  • Supplement: vloeibare omega 3

Daarnaast kun je de volgende voedingsmiddelen gebruiken om je oestrogenen weer in balans te krijgen:

  • Plantaardig oestrogeen (fyto-oestrogenen). Dit komt voor in een groot aantal groenten (o.a. asperges, peulvruchten, groene paprika, broccoli), vruchten (appelen en peren) en granen (tarwe).
  • alfalfa, rode klaver, lima-, mung- en sojakiemen/-bonen
  • Lijnzaad

Stress

Chronische stress zorgt voor een hoog cortisolniveau, waardoor je progesteron daalt en je oestrogeen meer zal stijgen. Een korte luteale fase (2e fase) van je cyclus kan een teken van langdurig stress.

Hormoonverstorende stoffen

Wist je dat je een te hoog aan oestrogenen ook kan komen door alles van buitenaf? Xeno-oestrogenen noem je dat. Je lichaam herkent het als oestrogeen waardoor je teveel hiervan in je lichaam hebt.

Waar zitten xeno-oestrogenen onder andere in:

  • Pesticiden
  • Plastic
  • Verzorgingsproducten met parabenen
  • Anticonceptiepil

Het is bijna onmogelijk om alles te vermijden. Probeer daarom zoveel mogelijk je groente en fruit te wassen voordat je het eet, je eten niet op te warmen in plastic bakjes en te kiezen voor zoveel mogelijk natuurlijke producten. Op die manier verlaag je de kans op extra oestrogenen van buitenaf.

Linda Reinhardt

Over Linda

Linda Reinhardt is medisch afgestudeerd en gespecialiseerd in fertiliteit. Naast de medische kennis is Linda ervaringsdeskundige in het zwanger worden en heeft met aanpassingen in voeding en leefstijl na 3 jaar medische molen niet alleen 2 kinderen gekregen, ook heeft ze geen last meer van haar eerder gediagnostiseerde PCOS.

Linda helpt vrouwen met een kinderwens door middel van het geven van tips op social media, Webinars en houdt online en in haar praktijk persoonlijke consulten. Linda heeft al veel vrouwen geholpen in het verwezenlijken van hun allergrootste wens; zwanger worden ♡

Delen is lief
Menu